Nattlig kreativetet är lika med verklighetsflykt.

Efter att jag började mitt sommarjobb i kommunen har mina kvälls- och morgonrutiner förändrats ganska drastiskt, numera sitter jag vaken till tolvslaget, ibland längre. Tidigare sov jag då, jag uppskattar båda delarna. Sova tidigt, sova sent.

Men! Det finns en underbar charm och något harmoniskt över att sitta här vid datorn, nu är inte klockan så mycket, men hade det varit senare hade det varit knäpptyst här och jag hade suttit och filosoferat, fantiserat, allt möjligt som man har möjlighet till när det ät totalt lugn som råder.

Det känns lite som att jag försvarar mig när jag känner att jag måste lägga till att jag älskar människor och sällskap, att jag inte har något emot att umgås med människor. Så ni vet!

Fantasin känns så väldigt mycket starkare bara när nattens timmar flyter på och man fortfarande är vid medvetande, jag kan fantisera ihop hela historier, ibland ligger jag i sängen och tänker på saker och kommer så finurliga och helt fantastiska meningar som senare byggs ihop till, jag vet inte, dikter? historier? så jag måste tända lampan, ta en penna och skriver ner allt på papper.

För man befinner sig i något mellanting mellan verklighet och dröm. Allt är som bäst då! Hade det varit dag och solen stått högt på himlen hade jag aldrig hittat på dom sakerna. Det krävs nattlig harmoni och allt det där natur-romantiska krafset som beskrivs i äldre böcker för att man ska få fart på fantasin.

Som bäst, när jag sitter vid min mammas köksbord kan jag dagdrömma ihop något halvroligt, något i stil med att livet borde vara annorlunda. Att mitt rum i gillestugan borde vara fyllt med vatten och inget kan läcka ut någonstans så det alltid är fyllt upp till trappan, så jag kan dyka ner och simma omkring bland mina saker, sätta mig i soffan och spela tv-spel under vatten.

Det är på dagen, det går inte lika bra då. Det är fint att vara en nattuggla ibland.

Ps(?) Jag skrev två läsare i förra inlägget, märkligt att det dubblades efter jag skrev. Fyra läsare. Det är spännande att ha fyra stycken, lite personligt, som en mysig liten grupp som läser böcker tillsammans.
Fortsätt att läsa, så jag kan se mina 4 dagliga läsare i statistiken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0